In Coevorden schommelt de hoeveelheid glas die ingezameld wordt rond de 19 kilogram per inwoner per jaar. Maar dat zou veel meer kunnen zijn, want gemiddeld gooien we nog 14 kilogram per inwoner per jaar bij het huishoudelijk restafval. Door mee te doen aan de landelijke actie ‘Glas in ’t Bakkie’ hoopt de gemeente de hoeveelheid ingezameld glas te verhogen.
Startsein in Sleen en Coevorden
Op vrijdag 18 november geeft wethouder Jeroen Huizing het startsein. Om 11.00 uur bij de Albert Heijn aan de Bannerschultestraat in Sleen en om 15.00 uur bij de Albert Heijn aan de van Heutszsingel in Coevorden. Het promotieteam van ‘Glas in ’t bakkie’ gaat de klanten in de supermarkten vertellen over het gemak van glas scheiden. De boodschap van de campagne is dat glas voortaan met restjes en deksels in de glasbak mag. Anders gezegd: Leeg is schoon genoeg! Glas scheiden wordt hierdoor nog makkelijker. Bovendien ontvangen de klanten een Glastas.
Mét restjes en mét deksel
Uit onderzoek blijkt dat mensen glas eerder brengen als ze daar weinig moeite voor hoeven te doen. Terwijl vroeger het glas eerst schoongemaakt moest worden, mogen er nu restjes aan het glas blijven zitten. En ook de dop of deksel kunnen mee de glasbak in. Recyclingbedrijven kunnen dit door nieuwe technieken goed sorteren. Dat is een stuk hygiënischer in huis en gemakkelijker voor u.
Glas is eindeloos
Bijna 40 jaar – sinds 1978 – scheidt Nederland haar glazen verpakkingen, maar liefst 350 miljoen kilo per jaar. Toch verdwijnt er nog steeds te veel verpakkingsglas in het restafval. Denk aan verpakkingen als wijnflessen, potjes en flesjes. “En dat terwijl glas eindeloos hergebruikt kan worden zonder dat het aan kwaliteit verliest”, aldus Jeroen Huizing. “Dat kan dus nóg beter. Daarom willen we met de campagne ‘Glas in ‘t bakkie’ het scheiden van glazen verpakkingen weer bij iedereen onder de aandacht brengen.”
15 november 2016