Erm.nu
Geen evenementen gevonden!

De Smederij van Tijben

14 december 2015

Aan de Oosterlangen 8 staat nog steeds het pand van voormalig smid Tijben. Het pand is nu eigendom van Buursema’s Bouwbedrijf. Het begon allemaal in 1910. Roelof Tijben geboren op 5 maart 1882 in Schoonebeek wilde smid worden en had Erm in het vizier. Smederijtijben[1]Eerst woonde hij nog bij de familie Renting in aan het Oostereind 5, maar in 1910 bouwde hij een pand aan het Oosterlangen 4. In dat jaar trouwde hij ook met Klazina Beesteheerde uit Zweeloo.In in het pand aan de achterkant had hij een kleine smederij. Maar de zaken gingen goed en Roelof liet een aantal jaren later een smederij bouwen aan de Oosterlangen 8. Aan de Oosterlangen 4 kregen ze samen vijf kinderen: Willem (1911), Bertus (1913), Herman (1915), Geesje (1917) en Roelof (1928). Zoon Willem kwam direct na de school bij pa in de ‘zaak’. Willem trouwde in 1941met Janna Geerlinks uit Zuidbarge en gingen toen wonen in het pand van vader Roelof aan de Oosterlangen 4. Roelof en Klazina verhuisden naar de Dalerstraat 13. Na de oorlog werd de zaak uitgebreid met een tankstation tussen de beide panden aan de weg naar Sleen. Dat kon omdat in de oorlog de boerderij van Lubbers door oorlogshandelingen was afgebrand, deze stond op de plaats waar nu de weg naar Sleen loopt. Tot 1945 liep de weg naar Sleen door de Oosterlangen en voor de smederij van Tijben langs. In die jaren kwam ook broer Herman in de smidse werken. Hij woonde met zijn vrouw Annie ook aan de Dalerstraat 13. Het meeste werk in de smederij bestond uit herstelwerk, smidswerk en het beslaan van paarden. Vanaf 1950 hadden Willem en Janna ook een fietsenwinkel in het pand aan de Oosterlangen 4.Eind jaren vijftig trok Roelof zich wat terug en stonden de broers er alleen voor. Maar door de opkomst van de mechanisatie werd het smidswerk steeds minder. Werkpaarden raakten uit de gratie! De boeren schakelden over op tractoren en grotere landbouwwerktuigen. Maar zie daar! Daar kwam het aardgas in de begin jaren zestig! Herman heeft zich toen laten omscholen tot ‘gas’ installateur. Hier hebben ze jaren heel veel werk aan gehad. In die tijd werden ze ook wel de gebroeders Bever genoemd, naar de klussende bevers in de toen zeer populaire tv-serie De Fabeltjeskrant. Zo hebben ze bijna elk huis in Erm en Omstreken voorzien van gasleidingen en gaskachels. In 1976 nam Buursema’s Bouwbedrijf de smederij over en kwam Herman nog een aantal jaren in dienst van dat bedrijf. Willem en Janna verhuisden dat jaar naar Sleen en hun woning aan de Oosterlangen 4 werd verkocht aan Joop en Bep Verhoek. Hier huist nu de Barbier van Erm. Maar de ‘oude smidse’ heeft nog weinig van zijn oude glorie verloren!

Uitgelicht

Kiezen
Kiezen

Kiezen

Het is best een dingetje : kiezen. Gedurende je leven zijn er veel keuzes te maken. Voor welke...